Jumaat, 17 Mei 2019

SEDIKIT CATATAN BERKENAAN KITAB TANBIH ALIBBA(SYAIR BERKENAAN ILMU TASAUF)



MUQADDIMAH AL FAQIR

Alhamdulillah segala puji bagi allah taala yang  telah menganugerahkan kepada kita cahaya iman yang mempermudahkan kepada kita untuk mendekatkan diri kepadanya.Alhamdulillah kitab  yang berkat ini alfaqir berjaya khatamkan dibawah bimbingan guru kami yang mulia Al Fadhil Al Ustaz Mohd Nazrul Abdul Nasir Al Azhary( Syeikhul Ruwaq Al Jawi) dalam tempoh beberapa majlis(secara penuh) bertempat di Masjid Al Bukhary Alor Malai Alor Setar Kedah.


Sesungguhnya faedah  yang disusun oleh Al Imam dan syarahan  oleh Al Fadhil Ustaz Mohd Nazrul sangat bernilai.Namun bukan semua yang sempat untuk menghadiri majlis tersebut bagi mengutip permata-permata yang akan digunakan bagi mendapat kebahagiaan di negeri Akhirat.

Maka disini alfaqir tulis kembali disini dalam tulisan rumi agar mudah difahami dan sampai apa yang dimaksudkan oleh Al Imam dan  pensyarah kitab ini.Moga-mogaan Allah Taala menerima amal kebajikan kita semua dan mengumpulkan kita semua bersama golongan Al Mutaqqin di akhirat kelak.


SEJARAH HIDUP PENGARANG

Beliau adalah Al Allamah Al Imam Abu Yahya Zainuddin bin Ali bin Ahmad As Syafie Al Malibari rahimahullah.

Dilahirkan di Bandar Cochin(salah satu Bandar di kerala) pada tarikh 12 Syaaban 873 Hijriah.Dibandar inilah beliau membesar dan mula mendapat didikkan dibawah bimbingan bapa saudaranya(sebelah ayah)iaitu Syeikh Zainuddin Ibrahim rahimahullah(beliau merupakan qadhi di Ponnani).

Al Imam mempelajari Al Quran dan menghafanya di bawah bimbingan bapa saudaranya ini serta mempelajari ilmu-ilmu cabang syariat dan bahasa arab.Semasa berada di Ponnan juga beliau turut menuntut ilmu dengan As Shihab Ahmad bin Uthman Al Yamani rahimahullah.Beliau mempelajari fiqih,hadith serta kitab الكافي في علم الفراىْض karangan Al Imam Ishaq bin Yusuf Al Yamani.

Diantara guru beliau yang lain semasa berada di Ponnan adalah As Syeikh Abu Bakr Fakhruddin ibnu Qadhi Ramadhan As Syaliyati Al Malibari.Beliau mempelajari ilmu fiqh serta usul dan lain2 di bawah bimbingan gurunya tersebut.Setelah berada dibawah bimbingan Al Qadhi Abu Bakr Fakhruddin selama tujuh tahun beliau bermusafir ke Makkah Al Mukaramah dan bermuqim disana selama beberapa tahun.Setelah itu beliau meneruskan pengajian di Jami’ Al  Azhar As As Syarif di mesir dan menjadikan beliau generasi pertama daripada malibar yang menuntut  ilmu di Al Azhar.

Semasa berada di Al Azhar beliau telah mengambil faedah daripada beberapa ulama besar antaranya:

1-Al Allamah Al Imam Abdullah ibn Ali Al Makudi
(Pengarang kitab Syarah Al Makudi ala Al Ajurumiyah)

2-Al Imam Muhammad As Sakhawi

3-Al Imam As Syeikh Muhammad As Samahudi

4-Al Imam Jalaluddin As Suyuthi

5-As Sayyid Abu Bakr Al Idrus

6-As Sayyid Abu Bakr Al Hadhrami

7-Al Qadhi Ahmad ibn Umar Az Zabidi

8-Al Imam Jamaluddin Muhammad Ibn Umar Al Hadhrami

9-As Syeikh Abdullah bin Ahmad Bamhaah

10-As Syeikh Al Imam Syamsuddin Tantawi

Serta ramai lagi ulama di Al Azhar yang tidak disebutkan namanya.
Sumber:Kitab Tanbih Al-Alibba terbitan Ruwaq Jawi

SyarahanAl Ustaz:Al Imam belajar sewaktu pengajian al azhar di jami’(masjid),bukan di jamiah(university).Beliau datuk kepada pengarang Kitab Fathul Muin,Al Imam Zainuddin Al Malibari As Saghir (anak murid Al Imam Ibnu Hajar Al Haitami(pengarang kitab Tuhfatul Muhtaj).

Muallif membina masjid(tiga tingkat) di kerela hanya menggunakan satu batang kayu balak dan siap dalam masa satu malam.Bahagian atas masjid digunakan oleh Al Imam untuk mengajar jin pada waktu tertentu(jin dating dalam bentuk asal).Al Imam Ibnu Hajar Al Haitami juga pernah dating ke masjid ini dan pernah bersandar di satu tiang(tiang tersebut dinamakan tiang ibnu  hajar).


KHIDMAT AL IMAM TERHADAP ILMU DAN UMMAH


Beliau adalah seorang  yang  sangat mengambil perhatian terhadap pembinaan ummah.Cita-cita beliau sangat  tinggi kerana melihat keperluan masyarakat  handai khususnya seorang tokoh yang agong yang mengumpulkan kebanyakkan ilmu agama bagi keperluan membimbing ummah.Disebabkan dorongan inilah beliau menghabiskan  puluhan tahun merantau dan mengambil faedah serta bimbingan daripada para ulama.

Setelah melalui tempoh pengajian yang  panjang serta mendapat kebenaran daripada guru-gurunya untuk menyampaikan dakwah dan berkhidmat kepada ummah,maka beliau mula menjalankan tugasnya sebagai pembimbing ummah di negaranya yang  tercinta.Telah disebutkan  oleh  As Syeikh Abdul Hayy Husni didalam Kitab Nuhatu Khawatir bahawa hasil dakwah Al Imam Zainuddin Al Kabir ini telah berbondong-bondong masyarakat hindu memeluk islam dalam jumlah  tidak terkira banyaknya.

Setiap Alim itu sudah pasti memerlukan satu tempat yang khusus baginya untuk menyampaikan pengajaran dan bimbingan dengan lebih berkesan..Disebabkan inilah  Al Imam  membina masjid agong di tempat tinggalnya.

Masyarakat setempat turut memberi sokongan dan membantu dalam pembinaan masjid agong ini sehingga pusat pengajian  ini digelar sebagai (Makkah Malibar) yang setanding pada aman tersebut dengan  Al Jami’ Al Azhar,Jami’ Al Umawi di Damsyiq,Al Haramain As Syarifain,Jami Al Fatih di Istanbul serta pusat-pusat pengajian agong yang lain.Penuntut ilmu dari seluruh dunia seperti Indonesia,Malaysia,Mesir,Hijaz,  turut datang kesana bagi mengambil faedah daripada Al Imam.

Berkata As Syeikh Ali Jumaah,’Antara sebab pada waktu tersebut para penuntut ilmu kurang ke mesir adalah kerana di setiap Negara telah ada duta-duta kecil Al Azhar As Syarif.Mereka membina الأزهر الصغير ditempat mereka(kerana pada waktu tersebut mereka tiada duit untuk belajar jauh-jauh).Diceritakan dari Malaysia pon ada yang pernah datang belajar dengan beliau tetapi masih tidak diketahui pemilik jasad tersebut.

Beliau rahimahullah mutafannin(berkemahiran) dalam semua bidang ilmu(inilah qimah@kedudukkan ulama terdahulu).


KARANGAN-KARANGAN BELIAU

مرشد الطلاب الى الكريم الوهاب في التصوف

سراج القلوب وعلاج الذنوب في التصوف

تحفة الأحباء وحرفة الألباء في الأدعية المأثورة

ارشاد القاصدين  في اختصار منهاج العابدين

الصفا من الشفا للقاضي عياض

تسهيل الكافي شرح كافية ابن حاجب

كافية الطالب في حل  كافية ابن الحاجب في النحو

شرح مختصر على ألفية ابنمالك في علم العربي

حاشيتان على التحفة الوردية للامام عمر بن الوردي

حاشية على الارشاد لابن المقرىْ في الفقه

هداية الأذكياء الى طريق الأولياء

أرجوزة في الفلسفة

Dan banyak lagi karangan beliau yang bernilai......


KEWAFATAN AL IMAM

Setelah beliau menghabiskan umurnya yang berkat dalam berkhidmat kepada agama dan ummat baginda rasulullah  maka beliau telah menyambut panggilan kekasihnya rabbul jalil pada 16 Syaaban tahun 928 hijriah pada malam jumaat yang mulia.Jasad beliau yang mulia dikebumikan di kawasan masjid agung beliaudi Ponnan pada bahagian pintu masuk sebelah timur.Sehingga sekarang maqam beliau masih zahir dan sentiasa di ziarahi


Antara Syarahan-syarahan utama bagi matan ini adalah:

ارشاد الألباء الى هداية الأذكياء-1                    
(Al Imam Abdul Aii Bin ainuddin  Al Malibari Al Kabir)      
                      
كفاية الأتقياء ومنهاج الأصفياء-2     
(Al Imam As Sayyid Bakri Syata Ad Dimyati)             

سلام الفضلاء-3
(Syeikh Muhammad Nawawi Al Jawi Al Bantani)

رزق الأصقياء في شرح هداية الأذكياء الى طريق الأولياء-4                               
(Syeikh Abdul Rahman Bawa Al Malibari)

akan bersambung nanti kalau umur panjang.........

Muhammad Ridhwan Bin Mohd Fauzi,Kaherah Mesir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan