Jumaat, 17 Mei 2019

SEDIKIT CATATAN MENGENAI KITAB AL-FAWAID AL BADI'AH(KITAB PEMBUKA JALAN BAGI PENUNTUT ILMU SYARI'E)


 Kitab ini sangat baik sebagai permulaan penuntut-penuntut ilmu syariah(ilmu2 syarak) khususnya yang berkeinginan hendak datang belajar di Al Azhar As Syariff,di dalam kitab ini diceritakan tentang fawaid(faedah-faedah),Manhaj dan bagaimana untuk membina penuntut ilmu di Al Azhar As Syariff.

Penuntut ilmu pada zaman sekarang hanya disebut sebagai lughah(bahasa) sahaja tetapi hakikatnya tidak memenuhi krateria-krateria penuntut ilmu.Kitab ini sebenarnya bukanlah  kitab tadris(pengajian) tetapi adalah kitab Al Qiraah(pembacaan dan rujukan).

Pengarang memulakan kitab beliau ini dengan muqaddimah yang dipanggil dalam istilah ilmu badi’(salah satu cabang dari ilmu balaghah):-

براعة المطلب - Memulakan dengan apa yang dituntut dalam muqaddimah(Basmalah,Hamdalah,Selawat danSalam,Amma Baadu)/muqaddimah yang umum.



TAJUK PERBINCANGAN KITAB INI

Tajuk perbincangan kitab ini tentang penuntut ilmu syarak,dalam kitab  ini juga ada fawaid tertentu bagi ilmu syarak(sama ada Maaqul atau Manqul) dan bagaimana untuk hasilkan ilmu tersebut mengikut jalan para salaf soleh yang terdahulu,selepas mana matinya jalan tersebut maka penuntut ilmu tidak tahu cara menuntut ilmu dengan betul.Maka penulis kitab ini berhasrat untuk hidupkan kembali jalan tersebut.

Beliau juga berkata,manusia sudah tinggal kitab-kitab turath(kitab yang umurnya seratus tahun dan keatas),mereka juga hanya berpada kepada Jamiah tidak ke Jami dan ketahuilah olehmu wahai penuntut muzakkar itu tidak sama  dengan muannas(Jami’ tidak sama dengan Jamiah).

Berkata As Syeikh Mukhtar Al Jazair Rahimahullah-Lazimkan dirimu ke Jami’ kerana مذكر tidak sama dengan مؤنث.Manusia yang berpada ke Jamiah sahaja ilmunya akan menjadi pondan(tidak kuat dan mantap),dia tidak akan menjadi رجل    كامل(seorang penuntut ilmu yang sempurna@ilmuan yang mantap.

Bahawasanya guru sama yang mengajar di Jami’ dan Jamiah manhajnya berbeza,kerana dia maklum yang datang ke Jami’ adalah untuk menjadi مذكر.
Pengajian di Kuliah hanya untuk mengambil kunci untuk pergi ke مائدة  /hidangan yang tepat((جامع الأزهر الشريف.Dan orang yang langsung tidak pergi ke Jami’ mahupun Jamiah maka hakikatnya dia adalah khunsa(tidak dapat mengesan jantinanya kerana tidak pergi ke mana pon).

Penuntut ilmu yang datang ke bumi ardhul kinanah ini  tidak boleh membela sifat malas dalam diri.Kitab ini walaupon ringkas hakikatnya adalah padat(kerana penulis kumpul daripada banyak kitab dan pengalaman beliau sendiri).




SEBAB PENULISAN KITAB INI

Beliau menyusun kitab ini umum untuk penuntut ilmu di serata pelusuk dunia dan khusus kepada penuntut ilmu di bumi Bahrain.Selepas beliau mengajar di masjid-masjid,beliaumenulis kitab ini sebagai untuk memenuhkan keinginan penuntut-penuntut ilmu,sebagai jadi pelita untuk penuntut ilmu jadikan sebagai  jalan  untuk menuntut ilmu.

Tujuan kitab ini disusun adalah untuk memberi jalan kepada penuntut ilmu ,menguatkan himmah  mereka dan tapak bagi para mubtadi.Dan juga peringatan bagi para muntahi,untuk hidupkan ilmu syarak dan juga untuk mengajar mengikut toriq mutaqadimmin yang  terdahulu.

SUMBER BAGI KITAB  INI

Pengarang kumpul dari tiga sumber utama;

1-Beliau mengambil daripada mulut para masyaikh.Beliau dahulukan kalam Masyaikh daripada kitab-kitab keran ini adalah  toriq ilmu,ilmu diambil dari mulut para masyaikh bukan daripada kitab.

Zaman sekarang ramai yang  kalut dengan ijazah riwayat tetapi lalai daripada ijazah dirayah(warisan kefahaman).Jangan buang masa di mesir dengan tidur dirumah,kena hadir ke majlis-majlis walaupon tidak faham/
Di dalam Majlis guru-gurunya disebutkan adab-adab,Manhaj penuntut ilmu,Maka daripada itulah keluar Kitab ini.

2-Diambil daripada kitab-kitab tentang adab-adab penuntut ilmu.

3-Diambil daripada kitab-kitab yang terang tentang
الموضوعات علوم الشرعية-(Kitab-kitab tentang( المبادي العشرة ,istilah-istilah Muqaddimah Kitab/Muqaddimah Ilmu yang ada dalam Kitab Muqaddimah Imam Ibnu Khaldun,Kitab Imam Taftazani.

Pengarang juga memulakan Kitab ini dengan Manhaj Para Ulama.Antara adab-adab/syarat untuk menulis kitab kena  ada

1-Basmalah
2-Hamdalah
3-Selawat dan Salam
4-Amma Baadu
5-Ada nama kitab dan nama Penulis Kitab

NAMA BAGI KITAB INI

Individu yang awal-awal buat manhaj dalam penulisan ilmiah bukanlah Rojer Beikun,dia hanya curi daripada kitab-kitab ulama islam.Al Imam An Nawawi rahimahullah lebih dahulu membuat manhaj di dalam Kitab beliau الأربعون النووية.

Orang yang membaca kitab tanpa baca muqaddimah kitab umpama masuk rumah orang tidak  memberi salam,As Syeikh Usamah Sayyid Mahmud Al Azhary pernah menceritakan bahawa gurunya pernah mengajar hanya membaca muqaddimah Kitab-kitab dari jam 9 pagi hingga jam 9 malam.

Di dalam kitab ini pengarang akan  menerangkan perkara-perkara yang terutama kepada kita sebagai orang yang baru dalam menuntut ilmu(supaya perjalanan kita sempurna),kata ulama ‘’orang baru yang datang ke suatu tempat adalah buta walaupon dia melihat.

Hakikat orang yang hanya mengaji empat tahun baru peringkat mubtadi.Pernah diceritakan,As Syeikh Ali Soleh Al Azhary pernah……………………………………………..Jangan buang masa di mesir.

ALat ilmu juga sangatlah penting untuk dapatkan hasil ilmu,kena tinggalkan rahah pada waktu ini,jangan biar waktu tidur lebih daripada menuntut ilmu.
Berada di Al Azhar As Syariff juga kena tawadhu’(supaya dapat banyak faedah),kena bergaul dengan semua orang,cakap tidak tinggi.

catatan ini adalah hasil dari syarahan Ustaz Muhammad Nazrul Abdul Nasir Al Azhary sewaktu beliau mensyarahkan kitab ini.

Muhammad  Ridhwan Mohd Fauzi,Kaherah Mesir


Tiada ulasan:

Catat Ulasan