(kredit gambar:http://www.daraldeyaa.net/books/view/89)
Penuntut ilmu pada zaman sekarang hanya disebut
sebagai lughah(bahasa) sahaja tetapi hakikatnya tidak memenuhi
krateria-krateria penuntut ilmu.Kitab ini sebenarnya bukanlah kitab tadris(pengajian) tetapi adalah kitab
Al Qiraah(pembacaan dan rujukan).
Pengarang memulakan kitab beliau ini dengan
muqaddimah yang dipanggil dalam istilah ilmu badi’(salah satu cabang dari ilmu balaghah):-
براعة المطلب - Memulakan dengan apa yang
dituntut dalam muqaddimah(Basmalah,Hamdalah,Selawat
danSalam,Amma Baadu)/muqaddimah yang umum.
TAJUK PERBINCANGAN KITAB INI
Tajuk perbincangan kitab ini tentang penuntut ilmu
syarak,dalam kitab ini juga ada fawaid
tertentu bagi ilmu syarak(sama ada Maaqul atau Manqul) dan bagaimana untuk
hasilkan ilmu tersebut mengikut jalan para salaf soleh yang terdahulu,selepas
mana matinya jalan tersebut maka penuntut ilmu tidak tahu cara menuntut ilmu
dengan betul.Maka penulis kitab ini berhasrat untuk hidupkan kembali jalan
tersebut.
Beliau juga berkata,manusia sudah tinggal kitab-kitab
turath(kitab yang umurnya seratus tahun dan keatas),mereka juga hanya berpada
kepada Jamiah tidak ke Jami dan ketahuilah olehmu wahai penuntut muzakkar itu
tidak sama dengan muannas(Jami’ tidak
sama dengan Jamiah).
Berkata As Syeikh Mukhtar Al Jazair
Rahimahullah-Lazimkan dirimu ke Jami’ kerana مذكر tidak sama
dengan مؤنث.Manusia yang berpada ke Jamiah sahaja ilmunya akan
menjadi pondan(tidak kuat dan mantap),dia tidak akan menjadi رجل كامل(seorang penuntut ilmu yang sempurna@ilmuan yang mantap.
Bahawasanya guru sama yang
mengajar di Jami’ dan Jamiah manhajnya berbeza,kerana dia maklum yang datang ke
Jami’ adalah untuk menjadi مذكر.
Pengajian
di Kuliah hanya untuk mengambil kunci untuk pergi ke مائدة /hidangan yang tepat((جامع الأزهر الشريف.Dan orang yang langsung tidak pergi ke Jami’ mahupun Jamiah
maka hakikatnya dia adalah khunsa(tidak dapat mengesan jantinanya kerana tidak
pergi ke mana pon).
Penuntut ilmu yang datang ke bumi ardhul kinanah ini tidak boleh membela sifat malas dalam diri.Kitab
ini walaupon ringkas hakikatnya adalah padat(kerana penulis kumpul daripada
banyak kitab dan pengalaman beliau sendiri).
SEBAB
PENULISAN KITAB INI
Beliau
menyusun kitab ini umum untuk penuntut ilmu di serata pelusuk dunia dan khusus
kepada penuntut ilmu di bumi Bahrain.Selepas beliau mengajar di masjid-masjid,beliaumenulis
kitab ini sebagai untuk memenuhkan keinginan penuntut-penuntut ilmu,sebagai
jadi pelita untuk penuntut ilmu jadikan sebagai
jalan untuk menuntut ilmu.
Tujuan
kitab ini disusun adalah untuk memberi jalan kepada penuntut ilmu ,menguatkan
himmah mereka dan tapak bagi para
mubtadi.Dan
juga peringatan bagi para muntahi,untuk hidupkan ilmu syarak dan juga untuk
mengajar mengikut toriq mutaqadimmin yang
terdahulu.
SUMBER
BAGI KITAB INI
Pengarang
kumpul dari tiga sumber utama;
1-Beliau
mengambil daripada mulut para masyaikh.Beliau dahulukan kalam Masyaikh daripada
kitab-kitab keran ini adalah toriq
ilmu,ilmu diambil dari mulut para masyaikh bukan daripada kitab.
Zaman sekarang ramai yang kalut dengan ijazah riwayat tetapi lalai daripada ijazah dirayah(warisan kefahaman).Jangan buang masa di mesir dengan tidur dirumah,kena hadir ke majlis-majlis walaupon tidak faham/
Zaman sekarang ramai yang kalut dengan ijazah riwayat tetapi lalai daripada ijazah dirayah(warisan kefahaman).Jangan buang masa di mesir dengan tidur dirumah,kena hadir ke majlis-majlis walaupon tidak faham/
Di
dalam Majlis guru-gurunya disebutkan adab-adab,Manhaj penuntut ilmu,Maka
daripada itulah keluar Kitab ini.
2-Diambil
daripada kitab-kitab tentang adab-adab penuntut ilmu.
3-Diambil daripada kitab-kitab yang terang tentang
3-Diambil daripada kitab-kitab yang terang tentang
الموضوعات علوم الشرعية-(Kitab-kitab tentang( المبادي العشرة ,istilah-istilah Muqaddimah
Kitab/Muqaddimah Ilmu yang ada dalam Kitab Muqaddimah Imam Ibnu Khaldun,Kitab
Imam Taftazani.
Pengarang
juga memulakan Kitab ini dengan Manhaj Para Ulama.Antara adab-adab/syarat untuk
menulis kitab kena ada
1-Basmalah
2-Hamdalah
3-Selawat
dan Salam
4-Amma
Baadu
5-Ada
nama kitab dan nama Penulis Kitab
NAMA
BAGI KITAB INI
Individu
yang awal-awal buat manhaj dalam penulisan ilmiah bukanlah Rojer Beikun,dia
hanya curi daripada kitab-kitab ulama islam.Al Imam An Nawawi rahimahullah
lebih dahulu membuat manhaj di dalam Kitab beliau الأربعون النووية.
Orang yang membaca
kitab tanpa baca muqaddimah kitab umpama masuk rumah orang tidak memberi salam,As Syeikh Usamah Sayyid Mahmud
Al Azhary pernah menceritakan bahawa gurunya pernah mengajar hanya membaca
muqaddimah Kitab-kitab dari jam 9 pagi hingga jam 9 malam.
Di dalam kitab ini pengarang akan menerangkan perkara-perkara yang terutama
kepada kita sebagai orang yang baru dalam menuntut ilmu(supaya perjalanan kita
sempurna),kata ulama ‘’orang baru yang datang ke suatu tempat adalah buta
walaupon dia melihat.
Hakikat orang yang hanya mengaji empat tahun
baru peringkat mubtadi.Pernah diceritakan,As Syeikh Ali Soleh Al Azhary
pernah……………………………………………..Jangan buang masa di mesir.
ALat ilmu juga sangatlah penting untuk dapatkan
hasil ilmu,kena tinggalkan rahah pada waktu ini,jangan biar waktu tidur lebih
daripada menuntut ilmu.
Berada di Al Azhar As Syariff juga kena
tawadhu’(supaya dapat banyak faedah),kena bergaul dengan semua orang,cakap
tidak tinggi.
catatan ini adalah hasil dari syarahan Ustaz Muhammad Nazrul Abdul Nasir Al Azhary sewaktu beliau mensyarahkan kitab ini.
Muhammad Ridhwan Mohd Fauzi,Kaherah Mesir
Tiada ulasan:
Catat Ulasan